اللهم صل على سيدنا محمد عبدك ورسولك النبي الأمي وعلى اله وصحبه وسلم


 

Bermula makna hukum itu ialah keputusan dan makna syara’ itu undang-undang . Maka makna hukum syara’ itu keputusan undang-undang dan iaitu lima perkara : Wajib , sunat , haram , makruh , harus .Dan erti wajib syara’ itu ialah barang yang dituntut perbuat akan sebagai tuntutan yang putus sekira-kiranya dijanjikan dengan beri pahala atas mengerjakannya dan diseksa atas yang meninggalkan akan dia dengan ketiadaan uzur seperti mengenal Allahmaka dapat pahalalah atas yang mengenal Allah Ta’alaitu dan berdosalah atas yang tidak mengenal akan Allah Ta’alaitu bahkan tidak sah agama . Dan seperti sembahyang lima waktu maka dapat pahalalah atas yang mengerjakan sembahyang dan berdosalah atas yang meninggal akan dia dengen ketiadaan uzur dan sebgainya daripada segala perkara yang wajib dikerja akan dia .

 

       Dan erti sunat itu ialah barang yang dituntut perbuat akan dia sebagai tuntutan yang tidak putus sekira-kiranya dijanjikan dengan beri pahala atas yang mengerjakannya dan tidak diseksa meninggal akan dia bahkan merugi ia akan masanya, kerana yang sunat itu setengah daripadatawaran Allah Ta’ala, maka yang menolak tawaran itu adalah sangat rugi . Seperti sembahyang sunat rawatib dan sunat tahajjud dan umpamanya daripada segala perkara-perkara yang sunat-sunat maka dapat pahalalah atas yang mengerjakan sunat-sunat yang tersebut , dan tidak diseksakan atas yang meninggal akan dia hanya besarlah rugi masanya dengan meninggal itu .

 

Dan erti haram itu ialah barang yang dituntut sebgai tuntutan yang putus sekira-kira dijanjikan dengan seksa atas mengerja akan dia dan diberi pahala atas yang meninggal akan dia dengan ikhlas, seperti berzina dan minum akan minuman yang memabukkan dan memakan akan makanan yang diharamkan . Maka berdosalah dan diseksalah atas orang yang mengerjakan yang tersebut dan diberi pahala atas yang meninggal akan dia dengan ikhlas kerana perkara-perkara yang tersebut itu ditegah putus .

 

Dan erti makruh itu ialah barang yang dituntut yang tinggal sebagai tuntutan yang tidak diputuskan sekira-kiranya dijanjikan tidak berdosa atas yang mengerjakan dia dan diberi pahala atas yang meninggal akan dia dengan ikhlas, kerana makruh itu setengah daripada amaran Allah seperti makan sambil berjalan dan kencing sambil berdiri dan memakan akan makanan yang keji seperti memakan bawang putih dan sebgainya daripada perkara yang makruh . Maka dapat pahala atas yang meninggal akan dia dengan ikhlas, dan tidak diseksa atas yang mengerja akan dia bahkan merugi akan dia kerana yang makruh itu satu amaran yang dibenci akan dia oleh Allah atas yang mengerja akan dia .

 

Dan erti harus itu pada syara’ ialah barang yang dibiar dan dihalak akan dia dengan tidak berdosa dan tidak dijanji seksa dan tidak dijanji dengan pahala atas yang mengerja akan dia bahkan diberi pilih diantara buat dan tinggal itu . Seperti berjalan , tidur , makan , minum dan sebagainya daripada perkara-perkara yang harus tetapi dikatakan harus yang tersebut itu selama tidak jadi tangga bagi empat perkara yang terdahulu , maka jika jadi tangga bagi empat yang terdahulu maka tidak dinama akan dia harus lagi . Seperti berjalan maka jika berjalan kerana menuntut ilmu yang wajib maka wajib pula berjalan itu dan jika berjalan kepada maksiat maka haram berjalan itu dan jika kepada yang sunat maka sunat dan jika makruh maka makruhlah berjalan itu , demikianlah tiap-tiap yang harus itu .

 

Inilah huraian hukum syara’ maka jika engkau menghendakkan lebih panjang hendaklah engkau belajar di kitab-kitab yang besar daripada usul fiqh dan kitab-kitab fiqh . Wallahua’lam .

 

RUJUKAN:

Misbahul Munir karangan Baba Abdul Aziz Bin Ismail al-Fathoni, Fathoni:Matba,ah bin Halabi hal: 8 – 9

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Tag Cloud

%d bloggers like this: