اللهم صل على سيدنا محمد عبدك ورسولك النبي الأمي وعلى اله وصحبه وسلم


Oleh: WAN MOHD. SHAGHIR ABDULLAH

 

Surat JARO (Jalinan Anak Rao dan Persemendaan) bertarikh 5 Februari 2007 dan aturcara Majlis Muzakarah Ahlus Sunnah wal Jamaah, memberikan kepercayaan kepada saya untuk membentang kertas kerja dalam seminar yang berlangsung di Raub, Pahang pada 18 Mac yang lalu. Dalam keadaan uzur tugas itu saya penuhi walaupun kertas kerja tersebut sangat sukar untuk saya sempurnakan.

Pada beberapa bahagian kertas kerja ini terpaksa saya minta bantuan Saiful Rizan Said kerana saya belum boleh menggunakan komputer ataupun menulis sendiri. Dalam kertas kerja itu saya perkenalkan seorang tokoh yang berasal dari Rao atau Rawa. Beliau ialah Syeikh Muhammad Murid Rawa (Syahbandarawi).

Siapakah Syeikh Muhammad Murid Rawa (Syahbandarawi) dan siapa pula Tuanku Rao yang selalu disebut dalam sejarah? Masih sukar dijelaskan. Tetapi yang dapat dipastikan Syeikh Muhammad Murid Rawa ialah datuk nenek beberapa orang tokoh terkemuka di Malaysia, antaranya Tun Dr. Hamdan Syeikh Tahir, bekas Yang Dipertua Pulau Pinang.

Manakala saya membaca surat-surat daripada keluarga Rao atau Rawa, saya berpendapat bahawa beberapa orang keluarga tersebut ada yang tercari-cari nasab atau salasilah datuk nenek mereka dan ada pula yang terlibat dalam salasilah Thariqat Naqsyabandiyah seperti Syeikh Imam Haji Ishak bin Muhammad Arif al-Khalidi an-Naqsyabandi ar-Rawi di Dong, Raub, Pahang dan lain-lain.

Hal yang demikian adalah mengikut jejak para sahabat Nabi Muhammad s.a.w. dan para ulama yang muktabar dalam lingkungan ahlul bait Nabi Muhammad s.a.w. dan Ahlus Sunnah wal Jamaah terutama para ulama yang bersanad dan golongan sufi yang terkenal. Oleh itu, perjuangan seperti yang tersebut perlu kita sokong. Lebih penting lagi kita perlu memperjuangkan Ahlus Sunnah wal Jamaah seperti datuk nenek kita yang telah berhasil memperjuang dan memperkukuhkan Ahlus Sunnah wal Jamaah.

Saya singkatkan, bahawa saya cuba memfokuskan persekitaran menjejaki keluarga Rao atau Rawa dan yang ada hubungan dengannya saja. Walau bagaimanapun, menerusi pelbagai dokumen yang saya kumpulkan, masih terdapat banyak pertikaian pendapat. Sebelum memasuki riwayat Syeikh Muhammad Murid Rawa, terlebih dulu saya mulakan mentakrif istilah Rao dan

Rawa seperti berikut.

*STILAH RAO

Rao sekarang (setelah Indonesia merdeka) diketahui umum ialah sebuah Kecamatan di dalam Kabupaten Pasaman, Sumatera Barat. Selain yang tersebut tidak diketemukan istilah lain yang menggunakan perkataan “rao”. Yang dibicarakan dalam artikel ini ialah Tuanku Rao iaitu salah seorang tokoh dalam Perang Paderi yang berlaku pada tahun 1816-1833.

Beliau berasal dari Rao. Di sebelah Utara, Rao bersempadan dengan Sumatera Utara, di sebelah Timur bersempadan dengan Riau Daratan, di Selatan, bersempadan Minangkabau (Sumatera Barat) manakala di sebelah Barat, terbuka dengan Selat Mentawai yang secara geografi membentuk permukaan bumi di daratan pulau Sumatera.

ISTILAH RAWA

Istilah “Rawa” pada konteks perbicaraan kita ialah merujuk kepada salah satu etnik suku bangsa Melayu daripada perkataan Rao, satu tempat yang terdapat di Sumatera. Perkataan Rawa hanya popular di Mekah dan Malaysia. Kurang dikenal di Rao sendiri. Hal ini hampir sama dengan suku bangsa Bawean, masyarakat di Malaysia dan Singapura menamakannya Boyan. Sedang istilah Boyan kurang dikenal di Indonesia sendiri.

Barangkali penggunaan istilah Rawa di Malaysia bermula daripada Haji Abdullah Nordin al-Rawi yang mengasaskan syarikat percetakan dan penerbit Persama Press tahun 1921 di Lebuh Aceh, Pulau Pinang.

Anak Haji Abdullah Nordin al-Rawi ialah Tuan Guru Haji Yusuf bin Haji Abdullah ar-Rawi atau lebih dikenali sebagai Tuan Guru Haji Yusuf Rawa (lahir 10 Ramadan 1340 H/6 Mei 1922 M, wafat 24 Muharam 1421 H/28 April 2000 M). Beliau pernah menjadi wakil Malaysia ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), menjadi duta Iran, Iraq, Afghanistan dan Turki.

Pada asalnya disebut “ar-Rawi” mengikut istilah Arab yang bermaksud dibangsakan kepada “Rao” tetapi lama-kelamaan menjadi “ar-Rawa” yang menunjukkan asal seseorang itu, iaitu daripada daerah “Rao”, di Sumatera. Tidak terdapat sejarah yang menceritakan orang-orang Rawa yang menuntut atau menetap di lain-lain negeri atau negara menggunakan istilah atau perkataan “Rawi” atau “Rawa” dicantumkan pada bahagian akhir nama mereka. Penggunaannya juga diperkirakan pada sekitar awal abad ke-19 khususnya sewaktu aktiviti pengajian Islam sedang berkembang pesat di Mekah.

Belum dapat dipastikan apakah penggunaan perkataan “ar-Rawa” pada akhir nama itu bermula di Tanah Melayu atau Mekah. Mengikut catatan, terdapat seorang Syeikh yang terakhir daripada kalangan orang Rawa yang bernama Syeikh Jamal Rawa. Belum juga dapat dipastikan apakah Syeikh tersebut mempunyai pertalian kekeluargaan dengan keluarga Rawa yang kita bicarakan dalam seminar ini.

SYAHBANDARAWI

Syahbandarawi adalah nama gelar bagi Syeikh Muhammad Murid ar-Rawi (Rawa). Beberapa tahun yang lalu, dalam tahun 1990-an saya telah memperkenalkan seorang ulama bernama Syeikh Muhammad Shalih bin Muhammad Murid ar-Rawi (Rawa) berdasarkan hanya sebuah karya beliau berjudul Fath al-Mubin yang dicetak oleh Haji Abdullah Nordin Rawa (Persama Press), Pulau Pinang. Saya tidak menduga, bahawa pada 10 Oktober 2006, salah seorang daripada keturunan Syeikh Muhammad Murid bernama Zaffuan bin Haji Manaf ar-Rawi al-Qadiriah mengirim sepucuk surat dan beberapa maklumat penting tentang keluarga yang diriwayatkan.

Perkara-perkara yang perlu saya bicarakan adalah sebagai berikut: Pada bahagian atas salasilah tertulis, “Syahbandarawi bergelar Muhammad Murid Kampung Tebat Diatas, Tanjung Betong, Rao.” Dalam salasilah yang dikirim kepada saya tersebut di atas dinyatakan bahawa Syeikh Muhammad Murid (Syahbandarawi) memperoleh sepuluh orang anak, mereka ialah Selebar Alam, Maharaja Agam, Melilit Alam, Tuanku Qari, Datuk Mengkudum, Ali, Haji Ibrahim, Shalawat, Pending (dalam artikel Zaffuan dinamakan juga Malim Mekah) dan Bintang.

Ada pun Syeikh Muhammad Shalih Rawa yang pernah saya perkenalkan tidak terdapat dalam senarai salasilah. Beberapa orang anak Syeikh Muhammad Murid (Syahbandarawi) yang sepuluh orang itu adalah nama gelar. Oleh itu, yang dimaksudkan salah seorang di antara mereka termasuk Syeikh Muhammad Shalih Rawa.

Kemungkinan nama yang sebenar Malim Mekah adalah Syeikh Muhammad Shalih bin Syeikh Muhammad Murid Rawa, ulama yang pernah saya perkenalkan. Oleh kerana banyak perkara yang belum jelas, kita perlu mempersoalkan dan perlu penyelidikan yang hingga kini masih belum diungkapkan baik oleh para penyelidik di Indonesia mahu pun di Malaysia. Beberapa contoh saya perturunkan di bawah ini.

Pertama: Siapakah nama Tuanku Rao yang sebenarnya ? Daripada pelbagai buku yang saya baca ternyata nama Tuanku Rao yang sebenarnya masih dipertikaikan. Dalam salasilah tersebut malah tidak menjelaskan Syeikh Muhammad Murid sebagai Tuanku Rao, yang disebut hanya Syahbandarawi.

Selain itu, selain Tuanku Rao, ada lagi tokoh yang sangat besar peranannya dalam Perang Paderi ialah Tuanku Tambusai (lahir 21 Zulhijjah 1198 H/5 November 1784 M, wafat 1 Muharram 1300 H/12 November 1882 M). Kebetulan pula nama Tuanku Tambusai ialah Haji Muhammad Shalih, serupa namanya dengan Syeikh Muhammad Shalih bin Murid ar-Rawa. Sukar kita tentukan apakah ada dua orang tokoh yang bernama Muhammad Shalih itu. Kemungkinan hanya seorang sahaja kerana jika dibandingkan semua tulisan terdahulu masih banyak kebersimpangsiurannya.

Tidak hairanlah jika pernah terjadi polemik di antara Prof. Dr. Buya Hamka dengan Ir. Mangaraja Onggang Parlindungan tentang Tuanku Rao. Buya Hamka berasal dari daerah Minangkabau sedang Ir. Mangaraja Onggang Parlindungan berasal dari daerah Batak. Dalam riwayat, demikian besar pengaruh Tuanku Rao sehingga ramai orang Minangkabau mengaku beliau adalah marga Minangkabau. Orang Mandailing mengatakan beliau marga Mandailing. Orang Aceh mengatakan beliau marga Aceh. Dan Orang Riau mengatakan beliau marga Melayu Riau.

Saya hanya berani menyimpulkan yang demikian adalah wajar kerana memandangkan kemuliaan, kebesaran dan jasa-jasa yang telah ditaburkan oleh Tuanku Rao demi kepentingan agama Islam dan bangsa kerana berjuang melawan penjajah Belanda. Bagi saya orang-orang yang berjasa seperti Tuanku Rao adalah bukan pahlawan milik suku Minang, Mandailing, Aceh dan Melayu Riau saja tetapi adalah pahlawan milik seluruh etnik bangsa Melayu.

Oleh itu, keluarga Rao atau Rawa atau kita bangsa Melayu pada zaman ini perlulah mencapai ilmu pengetahuan dan akidah Ahlus Sunnah wal Jamaah yang tepat dan betul sehingga kita dapat menaburkan jasa demi kepentingan Islam dan bangsa Melayu di mana jua kita berada. Di samping itu, bangsa Melayu perlu bersatu padu menghadapi cabaran kini dan yang akan datang.

KETURUNAN SYEIKH MUHAMMAD MURID AR-RAWA

Di bawah salasilah dicatatkan sebagai berikut: “Khatib Abdullah bin Kari Sutan berhijrah ke Kampung Ajai, Dong, Raub dan berkahwin dengan Hajah Fatimah binti Haji Abdul Manan yang berdarah campuran Rao dan keturunan Datuk Kaya Ibrahim Lipis. Kemudian setelah terbuka Kampung Durian Sebatang, Dong sekitar penghujung tahun 1860-an, beliau pun berpindah ke sana dan keturunannya berkembang hingga sekarang di Dong dan juga Ajai. Antara kaum kerabat mereka ini ialah Allahyarham Tun Dr. Hamdan bin Syeikh Tahir bekas yang Dipertua Negeri Pulau Pinang.”

Yang dimaksudkan adalah dari pihak ibu Tun Dr. Hamdan bernama Siti Aisyah. Ayah Siti Aisyah bernama Haji Mustafa ke atasnya ialah Iman Arab (perempuan) kahwin dengan Datuk Sakti Putih. Iman Arab binti Kari Sutan (Selebar Alam) bin Syeikh Muhammad Murid (Syahbandarawi). Kalau benar Syeikh Muhammad Shalih bin Murid ar-Rawa adalah anak Syeikh Muhammad Murid ar-Rawa maka keturunannya ramai tinggal di Mekah tetapi sayang tidak disebut dalam salasilah. Masih ramai yang disebut dalam salasilah, saya tinggalkan saja.

KEGIATAN PENYEBARAN ISLAM KETURUNAN RAO

Untuk menyesuaikan dengan Majlis Muzakarah Ahlus Sunnah wal Jamaah ini, perlu juga saya sentuh beberapa orang yang berasal dari Rao atau Rawa yang ikut aktif dalam penyebaran Islam di dunia Melayu sebagai di antara mereka ialah:

1. Syeikh Muhammad Shalih bin Murid Ar-Rawa dalam artikel yang tersendiri.

2. Abdullah Nordin Ar-Rawa.

Percetakan yang didirikan oleh Haji Abdullah bin Nordin ar-Rawa juga dikenali sebagai Mathba’ah Persama. Syarikat percetakan yang telah banyak berjasa itu kemudiannya diuruskan oleh anaknya iaitu Haji Yusuf Rawa. Hingga kini syarikat tersebut masih beroperasi di Jalan Kampung Jawa, Bayan Baru dikenali sebagai Safir Ilmu Enterprise diurus oleh cucu Haji Abdullah Nordin sendiri iaitu Mujahid bin Yusuf ar-Rawa.

Daripada percetakan tersebutlah bermula penggunaan istilah Rawa khususnya terhadap aktiviti-aktiviti yang berkaitan dengan percetakan serta penerbitan kitab. Dari mathba’ah tersebut melibatkan sumbangan masyarakat berketurunan Rao atau Rawa yang menetap di Semenanjung Tanah Melayu didokumen dalam bentuk cetakan nama pada kitab-kitab.

3. Imam Haji Ishak Bin Muhammad Arif Ar-Rawa.

Tuan Guru Imam Haji Ishak bin Muhammad Arif ar-Rawi al-Khalidi an-Naqsyabandi akan dibicarakan dalam artikel yang tersendiri.

 

SUMBER:

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2007&dt=0319&pub=utusan_malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_02.htm&arc=hive

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Tag Cloud

%d bloggers like this: