اللهم صل على سيدنا محمد عبدك ورسولك النبي الأمي وعلى اله وصحبه وسلم



1 ) Bahwa ada ia (bagi salam) dengan bahasa arab bagi yang kuasa (bertutur dengannya).

2 ) Dita’rif (dijadikan  lafaz ma’rifah) akan dia (bagi salam) dengan( ال معرفة).

3 ) Dengan kaf  khitob

السلام عليكم *

4 ) Dengan mim jam’i

*السلام عليكم

5 ) Memperdengar (بقوة) akan dirinya sendiri dengan sekelian hurufnya, demikianlah (memperdengar) sekelian bacaan (sama ada bacaan wajib atau sunat) yang ada didalam sembahyang.

6 ) Berturut-turut (muwalat) antara segala kalimahnya (السلام عليكم) .

7 ) Ketiadaan (jangan) qosad bagi yang lain daripada salam (sembahyang semata-semata).

8 ) Bahawa ada ia (bagi salam) pada ketika duduknya (bagi orang yang kuasa) atau gantinya (duduk) pada ketika uzur (dengan sekira-kira hilang khusyu’ kalau duduk, maka boleh ditukar ke posisi lain  daripada duduk).

9 ) Padahal menghadap qiblat daripada awalnya (salam) hingga akhirnya (salam).

 

Bermula lafaznya (bagi salam) yang melengkapi bagi syarat yang tersebut itu ialah   السلام عليكم (inilah lafaz yang menjadi rukun qauli pada memberi salam) dan sunat tambah ورحمة الله.

 

Rujukan: Hidayatus Sibyan karangan Abu Abdullah Hussain Nasir bin   Muhammad Taib al-Mas’udi al-Banjari , Cetakan Al-Ma’arif  Sdn Bhd, hal.20.

 

 

 

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Tag Cloud

%d bloggers like this: